Kde budú Meta Platforms za 5 rokov? Má stále zmysel do nich investovať?

Meta Platforms (NASDAQ: FB), gigant sociálnych médií predtým známy ako Facebook, je od svojho verejného debutu v roku 2012 firmou, ktorá vyvoláva množstvo rozporov. Máme sa čoho obávať?


Býčie sentiment si vychvaľuje silný rast reklamného segmentu a rozvoj rodiny aplikácií (Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp), ktoré oslovujú miliardy používateľov po celom svete. Medvedia protistrana sa však domnieva, že jej závislosť na cielenej reklame je neudržateľná a že platformy podporujú šírenie nenávistných prejavov, dezinformácií a falošných správ, ktoré majú negatívny prínos pre spoločnosť.

Medvedie tendencie majú momentálne prevahu. Cena akcií skupiny Meta sa od začiatku roka prepadla o takmer 40 %, pričom väčšina tohto prudkého poklesu nastala po neuspokojivej správe o výsledkoch za štvrtý kvartál, ktorá bola zverejnená na začiatku februára a v ktorej bol prvýkrát zaznamenaný postupný pokles denných aktívnych používateľov na Facebooku.

Meta pripisuje svoje problémy aktualizácii ochrany súkromia v systéme iOS od Applu (NASDAQ: AAPL), ktorá používateľom umožnila odhlásiť sa od cielených reklám, a konkurencii zo strany TikToku od spoločnosti ByteDance. Aby si tak udržala konkurencieschopnosť, uviedla, že zvýši výdavky na nový kratší videoobsah a napumpuje viac finančných prostriedkov do svojej divízie Reality Labs, ktorá už v roku 2021 vykázala prevádzkovú stratu vo výške 10,2 miliardy dolárov.

Táto kombinácia spomaľujúceho sa rastu a rastúcich nákladov býky vydesila, ale akcie Mety za posledných päť rokov posilnili o viac ako 50 %. Odrazia sa akcie a dosiahnu v nasledujúcich piatich rokoch nové vrcholy?



Veľké nádeje pre metaverse


Facebook sa v minulom roku premenoval na Meta, aby zdôraznil svoje zameranie na technológiu „metaverse“, ktorá zmazáva hranice medzi fyzickým a digitálnym svetom, a to prostredníctvom zariadení pre augmentovanú a virtuálnu realitu.

Najnovší headset pre virtuálnu realitu od spoločnosti Meta, tzv. headset Quest 2, je v súčasnosti najpredávanejším zariadením svojho druhu. Podľa odhadov IDC dodala Meta v roku 2021 takmer 9 miliónov headsetov typu Quest 2, čo predstavuje 78 % celého trhu s virtuálnou realitou.

Horizon Worlds, virtuálne prostredie od Mety, ktoré umožňuje užívateľom služby Quest vzájomnú interakciu, dosiahlo vo februári tohto roku údajne 300 000 aktívnych užívateľov mesačne, čo predstavuje desaťnásobný nárast oproti decembru minulého roka.

Rovnako hosťuje približne 10 000 virtuálnych svetov. V porovnaní s 3,59 miliardami ľudí, ktorí každý mesiac používajú jednu zo štyroch hlavných aplikácií, je to síce zanedbateľné číslo, ale predstavuje to solídnu oporu na rozvíjajúcom sa trhu s metaverse.

Pokiaľ ide o trh rozšírenej reality, Meta uviedla na trh chytré okuliare Ray-Ban Stories, ktoré používateľom umožňujú ľahko zhotovovať fotografie a videá pre ich stories na Facebooku a Instagrame.

Meta už túto platformu monetizuje tým, že si účtuje takmer 50% podiel z každej hry, zážitku a digitálneho aktíva predaného v rámci svojho metaverse. Meta plánuje pokračovať v predaji lacných hardvérových zariadení, aby tak prilákala viac užívateľov na svoju platformu. Táto stratégia by mohla postupne znížiť jej závislosť na jej kľúčovom podnikaní v oblasti reklamy.



Krátke videá a sociálne nákupy


Počas konferenčného rozhovoru vyzdvihol Zuckerberg funkciu krátkych videí podobnú službe TikTok, ktorú vo februári celosvetovo spustil, ako jednu z „hlavných investičných priorít na rok 2022“.

Zuckerberg uviedol, že Reels je zatiaľ najrýchlejšie rastúcim formátom obsahu a už teraz najviac prispieva k rastu angažovanosti na Instagrame. Poznamenal, že veľmi rýchlo rastie aj na Facebooku.

Zuckerberg verí, že expanzia Reels s agresívnymi investíciami jej pomôže poraziť TikTok v oblasti krátkych videí. Krátke videá sa však tiež horšie speňažujú ako dlhšie videá a tradičné reklamy, preto Meta očakáva, že táto expanzia v najbližšej dobe priškrtí jej potenciálny rast.

Meta bude tiež naďalej rozvíjať Facebook a Instagram ako „sociálne nákupné“ platformy s integrovanými funkciami e-commerce. Táto stratégia však čelí dvom hlavným výzvam: Aktualizácia systému iOS od Applu sťažila predajcom zacielenie na potenciálnych zákazníkov a na rovnaký trh sa zameriavajú aj ďalšie platformy sociálnych médií, ako je Pinterest.

S miliardami užívateľov po celom svete však Meta tieto problémy pravdepodobne prekoná pomocou nových metód zacielenia (napríklad pomocou kontextovej reklamy a sledovania dát prvej strany) či partnerstva s veľkými predajcami. Pokiaľ sa tak stane, Meta by mohla v najbližších niekoľkých rokoch narušiť tradičný model e-commerce.



Ďalšie esá v rukáve


Väčšina investorov sa sústredí na rast Mety v oblasti metaversa, krátkych videí a sociálnych nákupov, ale firma má aj ďalšie esá v rukáve. Meta už skúša nové spôsoby speňaženia aplikácie WhatsApp pomocou funkcií digitálnych platieb a komunitných služieb pre skupinové diskusie.

Šikovným krokom by bolo kúpiť významného vydavateľa videohier, aby tak rozšírila svoju pôsobnosť v oblasti metaverse a ďalej znížila svoju monetizačnú závislosť na cielených reklamách. Meta sa môže stretávať s krátkodobými ťažkosťami, ale v nasledujúcich piatich rokoch jej akcie pravdepodobne porastú.


Leo Sun
The Motley Fool


Nadchádzajúci webinár

Zlato v roku 2025: návrat bezpečného prístavu?
AAPL
$168.82
GOOG
$2,805.55
GOOGL
$2,797.36
AMZN
$3,297.78
MSFT
$304.06
FB
$216.65
BRK.B
$349.93
BABA
$114.99
JPM
$142.62
JNJ
$175.00

Populární příspěvky

REGISTRACE NA WEBINÁŘ

Zlato v roku 2025: návrat bezpečného prístavu?

Akcie pro začátečníky

Po registraci Vám obratem zašleme e-book na Váš osobní email!

Nadchádzajúci webinár:

Zlato v roku 2025: návrat bezpečného prístavu?

Datum: 06.08.2025

Čas: 18:00