Spoločnosť Rivian Automotive (RIVN 2,71 %), ktorej hodnota kedysi presahovala 140 miliárd dolárov, zažila strmý pád. Teraz je viac ako 80% pod svojim historickým maximom a každý, kto nakúpil akcie na vrchole, je výrazne v mínuse.
Aj napriek tomu, že to pre niektorých investorov mohla byť poučná skúsenosť, akcie by sa mohli približovať k atraktívnemu vstupnému bodu. Na samom začiatku svojho pôsobenia na burze si investori sľubovali od Rivianu ďalšiu Teslu (TSLA 4,88 %), ale čoskoro sa stretávali so stratou.
Podobne krutý pád, ako bol ten predchádzajúci, zažila Tesla, a to niekoľkokrát po sebe o viac ako 50%. Je táto nádej skutočne stratená?
Odlišná zákaznícka základňa
Rivian ponúka verejnosti dva modely: R1T (nákladný automobil) a R1S (SUV). Ceny týchto vozidiel začínajú na 67 500 USD (R1T) a 72 500 USD (R1S), ale s niektorými doplnkami sa môžu rýchlo vyšplhať až na takmer 100 000 USD.
Na druhej strane dva najlacnejšie modely Tesly, 3 a Y, začínajú na 46 990, resp. 62 990 dolároch. Tie sú určené pre rôzne finančné kategórie, teda obaja výrobcovia elektromobilov nemusia byť najvhodnejším porovnaním.
Okrem toho sa Rivian zameriava na výrobu vozidiel, ktoré zaujmú skôr dobrodruhov ako bežného zákazníka z malomesta. Vzhľadom na to, že sa Rivian zameriava na odvetvie, do ktorého doteraz žiadna spoločnosť zaoberajúca sa výrobou elektromobilov neprenikla, získava v tomto priemysle solídnu pozíciu.
Tesla urobila niečo podobné so svojim prvým modelom Roadster, ktorý bol zameraný výhradne na výkon. Tesla začala s jednou nákladnou špecializáciou a potom sa rozrástla do ďalších oblastí. Zdá sa, že Rivian sa riadi rovnakým postupom, pretože má v pláne vypustiť na trh ďalšie modely.
Generálny riaditeľ R.J. Scaringe plánuje do roku 2025 uviesť na trh ďalších šesť modelov. Hoci nikto mimo spoločnosti Rivian netuší, o aký typ modelov pôjde, môže ísť o lacnejšie verzie alebo môže spoločnosť vstúpiť do úplne iného segmentu.
Rivian vyrába aj elektrické dodávky a Amazon si už od neho objednal 100 000 týchto vozidiel. Ide o ďalší segment, na ktorý sa zatiaľ žiadny výrobca nevydal, čo môže spoločnosti Rivian priniesť ďalšiu výhodu ako prvému hráčovi v tejto medzere na trhu.
Pokiaľ sa Amazonu jeho dodávky budú páčiť, ostatné doručovateľské firmy, ako sú UPS a FedEx, ich môžu nasledovať a zakúpiť elektrické doručovacie dodávky skôr, než sa na trh dostanú iní rivali.
Obdobné finančné údaje
Spoločnosť Rivian bola založená v roku 2009 a trvalo jej 12 rokov, než vyrobila svoje prvé vozidlá. Tesla začala vyrábať v roku 2003 a vozidlá dodala v roku 2008, teda iba o päť rokov neskôr. Tesla síce predbehla Rivian so svojím prvým sériovým vozidlom, ale obe firmy mali v raných fázach podobné problémy: zlé finančné výsledky.
Vo svojej prvej správe ako verejná spoločnosť v druhom kvartáli roku 2011 Tesla vykázala tržby vo výške 58 miliónov dolárov a čistú stratu 59 miliónov dolárov. Rivian vo svojej výročnej správe za prvý kvartál roku 2022 túto hodnotu prekonal, keď dosiahol príjmy vo výške 95 miliónov dolárov a stratu 1,6 miliardy dolárov.
To však nie je férové porovnanie, pretože Tesla počas svojho prvého zverejneného štvrťroku vyrábala tri roky, zatiaľ čo Rivian mal len niečo málo cez dva výrobné štvrťroky. Podstatný rozdiel medzi nimi bol v ich účtovných súvahách.
S viac ako 90 000 objednávkami na modelový rad R1 a 100 000 objednávkami na elektrické dodávky má Rivian početnú zákaznícku základňu, ktorá na jeho produkty ešte len čaká. Tieto objednávky samy o sebe zaistia externým investorom dôvod vlastniť akcie bez ohľadu na to, čo sa aktuálne deje s ich cenou.
Vzhľadom na to, že Rivian potvrdil svoj plán na výrobu 25 000 vozidiel v roku 2022, mal by znížiť svoje straty za predpokladu, že nedôjde k výraznému zvýšeniu nákladov, čo by spoločnosti poskytlo viac času na prevádzku so súčasnou zásobou hotovosti.
Rivian sa riadi návodom od Tesly, aj keď s iným okruhom záujemcov. Či dokáže realizovať a rozvíjať svoje výrobné kapacity tak, aby sa vyrovnal spoločnosti Tesla, je úplne iná téma.
Pokiaľ Rivian zostane vo svojej brandži, tj elektromobily pre dobrodruhov, a nerozšíri svoju ponuku o lacnejšie modely, je veľmi nepravdepodobné, že by Rivian našiel dostatočne široké publikum, ktoré by sa vyrovnalo zákazníckej základni Tesly.
Keithen Drury
The Motley Fool