Meta Platforms (FB 1,83 %) rozhodne nezačala rok 2022 ideálnym smerom. Začiatkom februára oznámil gigant v oblasti sociálnych médií slabé výsledky za štvrtý kvartál roku 2021 po tom, čo prvýkrát v histórii zaznamenal pokles denných aktívnych používateľov na platforme Facebook.
Rast na konci roka 2021 bol neuspokojivý – aktualizácie systému iOS od spoločnosti Apple týkajúce sa ochrany súkromia spolu s prechodom na krátke videá (Reels) naďalej vyvíjali nežiaduci nátlak. Spoločnosť Snap začiatkom tohto týždňa upozornila investorov, že makroekonomická klíma sa zhoršila viac ako sa predpokladalo.
V dôsledku toho je teraz vysoko pravdepodobné, že Meta Platforms bude vykazovať tržby a očistený zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) pod spodnou hranicou svojho výhľadového rozpätia pre 2. kvartál tohto roku.
Podľa ohlasov mala táto správa negatívny vplyv na ďalšie firmy zamerané na digitálnu reklamu, vrátane spoločnosti Meta, pretože investori sa teraz obávajú, že nás čaká rozsiahly útlm v oblasti digitálnej inzercie. Pre Metu, ktorá prakticky generuje všetky svoje tržby z reklamy, nie je táto správa rozhodne niečím, čo by investori mali ignorovať.
Čo sa skutočne deje s Metou?
Po nepriaznivom zakončení minulého roka sa Meta na začiatku roku 2022 zotavila. Tržby firmy medziročne vzrástli o 7 % na 27,9 miliardy USD a zisk na akciu (EPS) sa znížil o 18 % na 2,72 USD, pričom oba ukazovatele dosiahli rovnakú úroveň, akú očakával Wall Street.
Plošný rast pokračoval, pretože generálny riaditeľ Mark Zuckerberg v rámci hovoru k hospodárskym výsledkom za 1. kvartál uviedol niekoľko úskalí, s ktorými sa Meta v súčasnej dobe stretáva.
Podobne ako na konci roku 2021 Zuckerberg zdôraznil, že hlavnými faktormi spomalenia je prechod na Instagram, ktorý v súčasnosti monetizuje oveľa pomalšie ako ostatné segmenty, navyše zmeny spoločnosti Apple v oblasti ochrany osobných údajov, ktoré negatívne ovplyvňujú jej hlavný reklamný biznis.
Ako významné prekážky spomenul aj oslabenie v e-commerce a negatívne dopady rusko-ukrajinského vojnového konfliktu. V dôsledku toho analytici odhadujú pre fiškálny rok 2022 tržby vo výške 127,1 miliardy USD, čo predstavuje 8% medziročný rast, a zisk na akciu vo výške 11,94 USD, čo predstavuje 13% negatívny rast oproti predchádzajúcemu roku.
V budúcom roku však Wall Street predpovedá, že celkové tržby vzrastú o 17 % na 148,2 miliardy dolárov a zisk na akciu sa zvýši o 18 % na 14,09 dolára, čo svedčí o optimizme investorov, hneď ako sa porovnateľné ukazovatele normalizujú. Hoci rast v roku 2022 môže byť kvôli sérii nepriaznivých prekážok v dohľadnej dobe kolísavý, historicky nízke ocenenie spoločnosti sa dá len ťažko pominúť.
Akcie Meta sa obchodujú iba za 13-násobok zisku, čo je výrazná zľava oproti päťročnému priemernému násobku ceny k zisku vo výške 28, a pre dlhodobých investorov sa tak dnes javia ako veľmi dobre ocenené.
Stabilná súvaha spoločnosti a generovanie hotovosti v kombinácii so širokým portfóliom takmer dvoch miliárd denne aktívnych užívateľov by mali investorom priniesť pokojný spánok, a to aj napriek jej súčasným problémom s rastom.
Najvhodnejšie chvíle pre nákup
Keď si väčšina investorov akcie obľúbi, je to často tá najlepšia doba na nákup. V súčasnej dobe Meta Platforms zápasí s radom prekážok, ktoré by mohli v dohľadnej budúcnosti narušiť rast.
Avšak mnohé z týchto prekážok sú krátkodobého významu. Meta je totiž pripravená v budúcnosti dosiahnuť solídne oživenie. Okrem toho sa tento kolos sociálnych médií môže pochváliť výbornou rozvahou a solídnou tvorbou hotovosti, čo mu aj naďalej zaistí finančnú flexibilitu pri jeho transformácii na metaverse.
Luke Meindl
The Motley Fool