Investori sú nadšení. A nie je, čomu sa diviť. Získanie väčšieho počtu akcií obľúbenej spoločnosti môže vykúzliť úsmev na tvári aj tým najskeptickejším. Je tiež známe, že firmy, ktoré oznámia zámer štiepiť svoje akcie, majú tendenciu s blížiacim sa dátumom štiepenia zvyšovať ceny svojich akcií.
Hoci štiepenie akcií nijako zásadne nemení hodnotu podniku, iba vytvára viac kusov rovnakého koláča – mnoho ľudí si totiž rada prikúpi viac akcií za nižšie ceny.
Profesionálni investori to dobre vedia, a preto majú tendenciu nakupovať akcie, ktoré sa majú štiepiť, ešte pred dátumom ich štiepenia. Všetky tieto nákupy môžu viesť k rastu cien akcií, čo privádza ďalších investorov a prilieva sa tak viac oleja do ohňa.
Ale tento článok nebude len o štiepení akcií Amazonu. Áno, Amazon síce (AMZN -2,52 %) plánuje cez víkend štiepiť svoje akcie v pomere 20 ku 1. Na druhej strane existujú oveľa dôležitejšie a zaujímavejšie dôvody, prečo by ste dnes mali nakupovať jeho akcie.
Amazon nie je len e-commerce
Keď sa povie Amazon, väčšine ľudí sa zrejme vybaví jeho masívna e-commerce platforma. Tento líder v oblasti e-commerce ovláda väčšinu svetových trhov s online obchodmi.
Podľa analytickej agentúry PYMNTS, ktorá sa zaoberá digitálnymi platbami, sa napríklad zhruba 57 % všetkých online nákupov v USA uskutoční prostredníctvom platformy Amazon.
Napriek tomu sa mnoho firiem spolieha na Amazon z úplne iného dôvodu. Amazon Web Services (AWS) je dominantnou platformou pre správu cloudových technológií. Ide o infraštruktúru, ktorú milióny organizácií využívajú na prevádzkovanie svojich cloudových aplikácií.
Služba AWS umožňuje ľahký prístup k vysoko výkonným počítačom a úložiskám, rovnako ako k neustále sa rozširujúcej ponuke cloudových služieb. Ľahko dostupné sú aj pokročilé technológie, ako je strojové učenie a umelá inteligencia.
Vďaka nižším vstupným nákladom je pre začínajúce firmy často výhodnejšie používať AWS ako budovať vlastné dátové centrá. AWS taktiež poskytuje malým firmám prístup k radu rovnakých nástrojov ako ich väčším rivalom.
Veľké spoločnosti môžu využívať AWS na rýchle škálovanie prevádzky a zároveň získať dodatočné zabezpečenie nad rámec toho, čo by mohli poskytnúť ich vlastné lokálne siete.
Z týchto vyššie spomínaných dôvodov sa služba AWS stala pre Amazon obrovským a rýchlo rastúcim segmentom a zároveň najdôležitejším zdrojom jeho príjmov. Len v prvom kvartáli vzrástli tržby tohto segmentu medziročne o 37 % na 18,4 miliardy dolárov a prevádzkové výnosy o 57 % na 6,5 miliardy dolárov.
Reklama zažíva rozmach
Ďalším často zabúdaným zdrojom zisku spoločnosti Amazon je digitálna reklama. Vzhľadom na to, že veľa zákazníkov začína (a často aj dokončuje) svoje online nákupy na Amazone, stala sa reklamná platforma tejto spoločnosti nepostrádateľným marketingovým nástrojom pre mnoho obchodníkov tretích strán.
Amazon ponúka to, čo máloktorá iná firma: možnosť inzerovať spotrebiteľom v čase, keď sú najviac pripravení nakupovať. Ľudia navštevujú platformu výslovne za účelom vyhľadávania a nákupu tovaru, ktorý práve potrebujú a chcú.
Miera konverzie v jej reklamnej sieti tak býva oveľa vyššia ako na bežných vyhľadávačoch alebo na sociálnych sieťach. Obchodníci to vedia a sú ochotní zaplatiť vyššie sumy, aby získali prístup k týmto zákazníkom.
Reklamný biznis spoločnosti Amazon rýchlo rastie. Príjmy z reklamy sa v prvom kvartáli zvýšili o 23 % na neuveriteľných 7,9 miliardy dolárov. Vzhľadom na to, že sa každý deň presúva stále viac výdavkov na reklamu do digitálnych kanálov, bude sa rozvíjajúci sa reklamný biznis Amazonu v nadchádzajúcich rokoch značne zväčšovať.
Akcie Amazonu sú teraz lacné
Rozsiahly výpredaj na trhu tento rok oslabil ceny aj tých najlepších firiem. To sa týka aj Amazonu, ktorého akcie od začiatku roka stratili viac ako štvrtinu svojej hodnoty. Akcie sa teraz obchodujú za zhruba dvadsaťnásobok predpokladaného prevádzkového cash flow vo výške 121 USD na akciu v roku 2022.
Ocenenie spoločnosti Amazon vyzerá dokonca oveľa atraktívnejšie, ak využijeme odhady analytikov na rok 2023. Jeho akcie je možné v súčasnosti zaobstarať za menej ako 14-násobok očakávaného prevádzkového cash flow na budúci rok vo výške 176 USD na akciu.
Inými slovami, akcie Amazonu sa v najbližších rokoch pravdepodobne nebudú obchodovať za súčasnú cenu. Oveľa pravdepodobnejšie je, že investori budú prikupovať jeho akcie, pretože tržby plynúce z AWS a reklamy prudko zvýšia jeho výnosy.
Joe Tenebruso
The Motley Fool