Bilibili (BILI 4,74 %) prezývaný ako čínsky YouTube, zakončil rok 2021 s rekordným počtom užívateľov. Tento trend pokračuje aj v roku 2022, kedy v prvom kvartáli vzrástol počet mesačných aktívnych užívateľov (skr. MAU) na ďalších 294 miliónov.
Napriek tomu, že nárast počtu užívateľov je jednoznačne pôsobivý, investori by však pri posudzovaní aktuálnych hospodárskych výsledkov spoločnosti Bilibili mali zohľadniť aj ďalšie aspekty jej podnikania. V nasledujúcich odsekoch si detailne pozrieme na to, o aké ďalšie aspekty sa konkrétne jedná.
Najnovšie výsledky nenaplnili očakávania
Krátkodobé vyhliadky spoločnosti Bilibili sú neisté, hoci v roku 2021 mala solídnu bilanciu. V prvom kvartáli vzrástli tržby medziročne o 30 % na 5,1 miliardy jüanov (797 miliónov USD) vďaka vyšším obratom vo všetkých sledovaných sektoroch.
Avšak jej prevádzková strata sa zdvojnásobila na 2,0 miliardy jüanov (314 miliónov dolárov), pretože zvýšila objem investícií do rozvoja svojho podnikania. Vzrastajúce straty boli len jednou z častí tohto problému.
Tržby sa oproti predchádzajúcemu štvrťroku znížili v dôsledku nižších príjmov v oblasti reklamy a e-commerce. Navyše Bilibili nedosiahla plánované rozmedzie tržieb vo výške 5,3 až 5,5 miliardy jüanov, ktoré stanovilo jej vedenie.
Ďalším varovným signálom, ktorý treba uviesť, je nedostatok finančných rezerv. V prvom štvrťroku klesol stav hotovosti a krátkodobých investícií oproti predchádzajúcemu kvartálu o 5,5 miliardy jüanov na 24,7 miliardy jüanov (3,9 miliardy USD).
Prevádzkové metriky dosiahli nové rekordy
Hoci spoločnosť Bilibili nedosiahla svoje plánované ciele, napriek tomu sa v sledovanom štvrťroku objavilo niekoľko svetlých okamihov, najmä v rámci prevádzkových metrík. Priemerný počet aktívnych užívateľov sa medziročne zvýšil o 31 % na 294 miliónov a priemerný počet denných aktívnych užívateľov o 32 %, teda na 79 miliónov.
Pozoruhodné na tom je, že priemerný čas strávený na platforme Bilibili jedným užívateľom vzrástla z 82 minút v predchádzajúcom štvrťroku na rekordných 95 minút. K výraznému nárastu angažovanosti používateľov prispel predovšetkým intenzívny lockdown v Číne v rámci proticovidovej kampane.
Druhou významnou udalosťou tohto kvartálu bolo zlepšenie platobnej morálky čínskych užívateľov. Rastúci podiel platiacich zákazníkov má pre Bilibili zásadný význam, čo svedčí o tom, že sa zlepšila úroveň dôveryhodnosti u zákazníkov. Zároveň to naznačuje, že monetizačná stratégia manažmentu je účinná, čo opodstatňuje vysoké kapitálové investície a značné straty.
Čo možno ďalej očakávať od Bilibili?
Bilibili ťažila z krátkodobého nárastu návštevnosti, pretože v Číne dochádzalo k ďalším výlukám v súvislosti s opätovným výskytom prípadov COVID-19, avšak tento nárast môže čoskoro vyprchať, akonáhle Čína znovu otvorí svoje veľkomestá. Napríklad Šanghaj nedávno ukončil dvojmesačný lockdown.
V nadchádzajúcich mesiacoch tak môže Bilibili zaznamenať náhly pokles v metrikách užívateľskej participácie, najmä pokiaľ ide o priemerný čas strávený na jej platforme. Tieto ukazovatele angažovanosti by mali obnoviť svoju vzostupnú trajektóriu, ale môže to nejaký čas trvať, než sa tak stane.
Bilibili odhaduje, že v druhom kvartáli dosiahne tržby vo výške približne 4,9 miliardy jüanov, čo predstavuje medziročný nárast o 9 %. Medzitým sa budú aj naďalej zbierať straty, pričom sa spoločnosť naďalej koncentruje na prilákanie nových užívateľov. Stručne povedané, investorov bude čakať volatilné dobrodružstvo. Na tejto ceste budú potrebovať nesmiernu trpezlivosť a odolnosť, aby mohli v pokoji zaspávať.
Lawrence Nga
The Motley Fool