Firmy produkujúce spotrebný tovar sú v tohtoročnej výsledkovej sezóne v centre pozornosti najmä kvôli rastúcej inflácii a obmedzovaniu spotrebiteľských výdavkov. Investori už začínajú pociťovať následky týchto negatívnych ekonomických faktorov, a to aj pri veľkých spotrebných reťazcoch, ako je napríklad Walmart (WMT 2,50 %).
Chipotle Mexican Grill (CMG 1,91 %) sa však práve vymyká všetkým odhadom. Aj napriek rastúcej inflácii a znižovaniu osobných výdavkov zo strany spotrebiteľov dosiahol reťazec Chipotle v druhom kvartáli zdravého rastu, a to vďaka svojej konkurenčnej výhode.
Zatiaľ čo ostatné podniky sa spálili, Chipotle servíruje investorom výborné hospodárske výsledky. V nasledujúcich odsekoch sa dozviete dôvody, prečo by ste práve tento populárny reťazec s rýchlym občerstvením mali zahrnúť do vášho portfólia.
Inteligentná cenová politika
Vzhľadom na aktuálnu júnovú infláciu vo výške 9,1 % sú podniky pôsobiace v oblasti spotrebného priemyslu zasiahnuté na všetkých frontoch. Po prvé, týmto podnikom rastú náklady na prevádzku. Predovšetkým pre reťazec rýchleho občerstvenia ako je Chipotle to znamená vyššie náklady na avokádo, mliečne výrobky a kuracie mäso.
Podobné podnikateľské subjekty sa stretávajú s tým, že spotrebitelia míňajú menej. Koniec koncov, pokiaľ ceny potravín prudko stúpajú, zákazníci si radšej pripravia obed doma. Aby sa vysporiadala s rastúcimi vstupnými nákladmi, využíva Chipotle svoju hlavnú konkurenčnú výhodu, tj. dobrú reputáciu svojej značky.
Spoločnosť pomaly zdvíha ceny svojich produktov, čím kompenzuje rastúce náklady. Aj napriek tomuto nárastu cien firma nezaznamenala stagnáciu dopytu. V skutočnosti porovnateľné tržby reštaurácií v druhom štvrťroku medziročne vzrástli o 10 %. Vďaka tomuto cenovému nárastu sa Chipotle podarilo zvýšiť ziskovosť maržu.
V druhom kvartáli vzrástla prevádzková marža spoločnosti v jednotlivých pobočkách medziročne o 70 bázických bodov na 25,2 %, čím sa celková prevádzková marža zvýšila z 13 % v predchádzajúcom roku na 15,3 % v druhom štvrťroku 2022. Čistý zisk spoločnosti sa tak v druhom štvrťroku medziročne zvýšil o 38 % na 260 miliónov dolárov.
Okrem toho vidí Chipotle väčší priestor na zvyšovanie cien, aby si udržal zdravé zisky. Aj napriek tomu, že Chipotle už niekoľko kvartálov uplatňuje svoju cenovú politiku, je jeho značka natoľko silná, že môže naďalej zvyšovať ceny bez toho, aby sa stal obeťou klesajúceho dopytu.
Existuje tu ešte jeden dôvod, prečo sa spoločnosti Chipotle v tomto štvrťroku darilo. Okrem dobrej značky Chipotle a lojálnych zákazníkov firma zistila, že jej zákazníci sú predovšetkým jedinci s vyššími príjmami.
Generálny riaditeľ Brian Niccol tiež poznamenal, že zatiaľ čo dopyt zo strany nízkopríjmových zákazníkov začal klesať, početnosť nákupov u zákazníkov s vyššími príjmami sa v druhom štvrťroku zvýšila.
Efektívne digitálne kampane
Hoci hlavnou devízou druhého štvrťroka spoločnosti Chipotle bola jej odolnosť v inflačnom prostredí, urobila aj pokroky v oblasti digitálnych kampaní. Tržby v rámci online predaja tvorili v druhom štvrťroku 39 % výnosov z predaného jedla a nápojov, a zároveň má Chipotle teraz 29 miliónov členov, ktorí využívajú jeho digitálny systém odmien.
Dokonca ani najväčšie reťazce, ako je Starbucks (SBUX 2,06 %), nemajú taký rozsah. V poslednom fiškálnom štvrťroku končiacom 3. apríla vykázal 26,7 milióna aktívnych členov využívajúcich systém odmeňovania. Chipotle tiež pokračuje v rozširovaní služieb Chipotlanes, čo sú výdajné okienka, ktoré sú k dispozícii v rámci elektronických objednávok.
Digitálne tržby sa nemusia javiť tak dôležité, ale majú dlhodobý vplyv na ziskovosť a výkonnosť. Objednávanie cez mobil pomáha nielen zvýšiť tržby pri nových pobočkách a spríjemniť tak proces objednávok pre koncového užívateľa, ale tiež prispieva k zlepšeniu obchodnej marže podniku.
Primeraná valuácia a dlhodobý potenciál
Akcie za posledný rok klesli o 27 %, čím sa valuácia spoločnosti znížila na historický priemer približne 46-násobku voľného peňažného toku. V uplynulej dekáde sa akcie Chipotle obchodovali prevažne v rozmedzí 40-55-násobku voľného peňažného toku, preto sa dnes javia ako primerane ohodnotené.
Cenová prevaha jej umožnila prosperovať aj v tomto neistom období a nič nenasvedčuje tomu, že by sa tento trend mal spomaliť. To by mohlo prispieť ku krátkodobému rozkvetu a umožniť ďalšie investície do dlhodobých faktorov zvyšujúcich hodnotu podniku.
Chipotle sa celkom javí ako atraktívna investícia ako v krátkodobom, tak v dlhodobom horizonte, čo je v tejto prekérnej ekonomickej situácii veľmi žiaduce.
Jamie Louko
The Motley Fool