Výsledková bilancia spoločnosti Roku (ROKU 1,63 %) za druhý kvartál reflektuje pretrvávajúce výzvy spojené so spomalením reklamného segmentu, ale aj tak sa našlo niekoľko pozitívnych momentov. Počet aktívnych účtov medziročne vzrástol o 14 % a celkový počet streamovacích hodín na platforme sa medziročne navýšil o 19 %.
Hoci sa rast tržieb rapídne spomaľuje kvôli oslabeniu v oblasti inzercie, Roku aj napriek tomu vykázal medziročný nárast celkových výnosov o pozoruhodných 28 %. Mali by však investori tento ukazovateľ považovať za nákupný signál?
Aby sme na túto otázku mohli odpovedať, musíme sa pozrieť, ako si Roku vedie v súvislosti s reklamným priemyslom televízneho vysielania. Ide o dynamicky rastúci trh, a ak teda spoločnosť Roku získa väčší podiel na trhu, investori by mohli mať skvelú nákupnú príležitosť, pretože akcie sa teraz obchodujú za priaznivé ceny.
Roku ako dlhodobá investícia
Podľa odhadov spoločnosti Roku by mali tržby v 3. štvrťroku klesnúť na iba 3 %. Pochmúrny vývoj zapríčinil, že sa akcie po oznámení výsledkov prepadli na nové minimá, hoci sa odvtedy zotavili a za posledný mesiac klesli o 6 %. Investori by však číslam za budúci kvartál nemali prikladať príliš veľkú váhu.
Roku je stále na mieste, kde musí zostať, aby využil 26 miliardový trh s reklamou na televíznych prijímačoch, ktorý by mal v roku 2022 vzrásť až o 24 %. Už teraz si na tomto prudko expandujúcom trhu získava čoraz väčší podiel. V prvej polovici roku 2022 vzrástli tržby platformy Roku vrátane inzercie medziročne o 32 % a dosiahli sumu 1,3 miliardy dolárov.
Od roku 2017 vzrástli výdavky na televíznu reklamu z pôvodných 3,8 miliardy dolárov, pretože sa tradičné televízne reklamné vysielanie presúva na streamovacie platformy. Očakáva sa, že tento sektor dosiahne do roku 2027 objem približne 50 miliárd dolárov, čo znamená, že vedúca streamovacia platforma Roku bude v nasledujúcej dekáde rásť geometrickým radom.
Posilnenie ekonomiky a apetít inzerentov
Nenechajte sa však zmiasť krátkodobými plánmi zo strany vedenia. Roku má totiž impozantnú dynamiku, ktorá ešte len napučí pod hladinou. Na to, aby sa akcie vyhupli na vyššiu úroveň, bude možno stačiť len posilnenie ekonomiky a zlepšenie podmienok pre útratu za reklamné služby. To môže nastať skôr alebo neskôr.
Jedna z pozitívnych správ nedávnej výsledkovej sezóny ukázala, že podiel streamovaných relácií medzi dospelými divákmi vo vekovom rozmedzí 18 až 49 rokov prvýkrát prekročil dobu sledovanosti pri klasickom televíznom vysielaní. Pokiaľ sa na to budete pozerať z dlhodobej perspektívy, môžete takmer presne predvídať, čo sa bude odohrávať.
Akonáhle bude ekonomika stabilnejšia a zadávatelia reklamy budú viac ochotní navýšiť svoje investície do televíznych staníc, spoločnosť Roku by mohla zaznamenať výrazné tempo rastu tržieb. Vzhľadom na historicky nízku valuáciu spoločnosti Roku by mohol byť potenciál rastu akcií pomerne významný.
Na začiatku roku 2021, kedy akcie dosiahli svoje historické maximum, sa obchodovali za viac ako 30-násobok obratu. To je možno pre mnohých investorov trochu prehnané, ale pri aktuálnom pomere ceny k predajnej cene (P/S), ktorý činí 3,8, neboli akcie Roku doteraz lacnejšie.
Prechod od klasických staníc k streamovaniu
Počas rozhovoru o výsledkoch spoločnosti Roku za 2. štvrťroku generálny riaditeľ Anthony Wood naznačil, že chabé ekonomické prostredie by mohlo byť impulzom, ktorý prinúti viac firiem k tomu, aby zvážili reklamu na televíznych platformách, ako je tá od Roku.
Wood na podporu svojho názoru uviedol jeden dôkaz. Spoločnosť Roku nedávno prekonala hranicu 1 miliardy dolárov v reklamných zákazkách na nadchádzajúcu sezónu 2022 až 2023. To je ďalší indikátor toho, že Roku môže byť vulkánom, ktorý čaká na explóziu.
Na druhú stranu, napriek tomu, čo by sa mohlo z výkonnosti akcií vyčítať, v žiadnom prípade nejde o prerobenú firmu. Roku je so svojimi 63 miliónmi aktívnych účtov jednotkou v USA v rámci platforiem pre streamovanie televízneho vysielania.
Ako uviedol Wood, v krátkodobom horizonte to bude nepríjemné, ale z dlhodobého hľadiska je prechod od starších televízorov k streamovaniu pre Roku pozitívnym prínosom.
John Ballard
The Motley Fool