20 rokov je pri investovaní do akcií pomerne dlhá doba. Počas tohto obdobia došlo k nespočetným udalostiam, ktoré mali významný vplyv na výkonnosť akciového trhu. Ktoré tri akcie sa oplatí držať nasledujúcich 20 rokov?
Zdá sa, že od udalostí súvisiacich s 11. septembrom 2001, cez prasknutie internetovej bubliny, rôzne vojnové udalosti, americkú hypotekárnu krízu a následnú hospodársku recesiu až po súčasnú pandemickú situáciu a jej pretrvávajúce dopady, vždy dochádza k významným zmenám.
Neočakávané udalosti sú javy, ktoré sa vždy vyskytnú, ale to neznamená, že by ste sa mali vyhýbať dlhodobému investovaniu. Znamená to len vybrať si osvedčené spoločnosti, ktorým sa bude dariť bez ohľadu na okolnosti.
Aby sme vám pomohli pri výbere z množstva spoločností, nižšie uvádzame tri akciové tituly, ktoré majú dlhodobú konkurenčnú výhodu. Akcionárom by teda mali poskytovať výnosy aj počas nasledujúcich 20 rokov.
Amazon
Spoločnosť Amazon sa stala všeobecne známa tým, že predáva takmer všetko, čo sa dá kúpiť online, a to lacno a s rýchlym doručením objednávky. Amazon ponúka širokú škálu produktov a služieb určených na prilákanie a udržanie zákazníkov. Napríklad Amazon Prime je predplatená služba, ktorá poskytuje rýchle a bezplatné doručenie produktov.
Zákazníkom tiež ponúka množstvo ďalších služieb, vrátane streamovania, za ktoré Amazon utratil okolo 8,5 miliardy dolárov, a podarilo sa mu kúpiť spoločnosť MGM Studios za účelom produkcie video obsahu.
Okrem svojich online a kamenných maloobchodných činností prevádzkuje Amazon aj cloudovú divíziu Amazon Web Services. Jeho cloudová platforma má dominantné postavenie s 32 % podielom na trhu. Za prvých deväť mesiacov vzrástli tržby cloudového segmentu o viac ako 36 % na 44,4 miliardy dolárov, čo predstavuje zhruba 62 % prevádzkových príjmov spoločnosti.
V roku 2020 predstavoval prevádzkový príjem Amazonu 22,9 miliardy dolárov, čo je päťkrát viac ako to bolo v roku 2016. V tomto roku sa mu podarilo vygenerovať tržby vo výške 21,4 miliardy dolárov, a to iba za deväť mesiacov.
Costco
Spoločnosť Costco sa stala medzi spotrebiteľmi všeobecne známou vďaka svojej vysokej kvalite tovaru a služieb za relatívne nízku cenu. Na konci minulého finančného roka vzrástol celkový počet zákazníkov na 61,7 milióna (pred piatimi rokmi to bolo 49,4 milióna).
Nielen, že sa spoločnosti podarilo získať nových zákazníkov, ale aj udržať tých súčasných. Stále je tu priestor na rast. Costco teraz plánuje postaviť 100 nových skladov, a to počas nasledujúcich piatich rokov. Prevádzkový príjem z roku 2017 predstavoval 4,1 miliardy dolárov, zatiaľ čo v roku 2020 bol príjem 6,7 miliardy dolárov.
Walmart
Walmart sa stal známy tým, že poskytuje nízke ceny veľkého množstva výrobkov, ktoré konkurencia len ťažko dokáže podhodnotiť. Spoločnosť si udržiava nízke náklady, a tak ich prenáša na svojich zákazníkov. Spoločnosť Walmart tak dokázala za posledných 60 rokov zlepšiť svoje podnikanie.
Spoločnosť Walmart spustila svoj prvý online e-shop pred viac ako 20 rokmi, ale v posledných piatich až šiestich rokoch zvýšila svoje úsilie presadiť sa v online svete, kde naďalej investuje a šíri povedomie o svojej značke, aby si udržala konkurencieschopnosť. Spoločnosť Walmart odhaduje, že v tomto roku vynaloží na zlepšenie dodávateľského reťazca a automatizáciu procesov 14 miliárd dolárov.
V minulom roku zrýchlil rast jeho prevádzkových príjmov. Príjmy tak vzrástli o viac ako 9% na 23,4 miliardy dolárov. Za prvých deväť mesiacov tohto roku vzrástol jeho upravený zisk o takmer 16 %.
Čo si z toho odnesie investor?
Aj keď majú uvedené spoločnosti odlišné obchodné modely, jeden aspekt majú spoločný – zameranie na zákazníka. Všetky tri spoločnosti dosiahli pôsobivý úspech, ale stále túžia po expanzii. To je veľmi dobrá správa pre investorov, ktorí môžu očakávať silný rast a zhodnotenie investícií.
Lawrence Rothman
The Motley Fool