Prekonať infláciu je v týchto dňoch veľmi náročná úloha. Kvôli vojne na Ukrajine, problémom s dodávateľskými reťazcami, inflácii a rastúcim úrokovým sadzbám nie je núdza o problémy, s ktorými sa podniky v súčasnej dobe musia vysporiadať.
Napriek tomu je však pozoruhodné, že existujú spoločnosti, ktoré vo svojich posledných výkazoch značne prekonali očakávané zisky. Reč je o firmách ako je Centene (NYSE: CNC), PepsiCo (NASDAQ: PEP) a Microsoft (NASDAQ: MSFT). Pozrime sa podrobnejšie na to, ako si viedli v uplynulom kvartáli a či sú tieto akcie práve teraz vhodné na nákup.
Centene
Spoločnosť Centene, ktorá sa zaoberá poskytovaním zdravotnej starostlivosti, zverejnila minulý mesiac svoje posledné kvartálne finančné výsledky. Za prvé tri mesiace tohto roku vykázala tržby vo výške 37,2 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 24 %.
Vzhľadom na solídne výsledky spoločnosť zlepšila svoj výhľad na celý rok 2022. Centene teraz očakáva, že jej zisk na akciu sa bude pohybovať medzi 4,19 a 4,30 USD za rok. Predtým predpovedala cenu medzi 4,03 a 4,19 dolára. Pri mediánovej hodnote 4,25 USD nová prognóza naznačuje nárast zisku v tomto roku o 86 %.
Vďaka rýchlemu rastu spoločnosti Centene je jej násobok ceny k zisku (P/E) vo výške 32 prijateľnejší pre rastovo orientovaných investorov, ktorí by inak neboli ochotní platiť takú vysokú prémiu za akcie v zdravotníckom sektore.
V roku 2022 Centene klesla iba o 2 % a v poslednej dobe sa jej darí lepšie ako indexu S&P 500, ktorý sa prepadol o 12 %. Mohla by to byť zaujímavá voľba pre investorov, ktorí hľadajú rastové akcie v oblasti zdravotnej starostlivosti, ktoré by mohli zaistiť určitú stabilitu. Bez ohľadu na výšku inflácie je zdravotníctvo nevyhnutné, a preto by sa Centene mohlo aj naďalej dariť.
PepsiCo
Tradičné a populárne značky, ako sú Pepsi a Lay’s, pomáhajú firme PepsiCo byť rezistentní voči inflácii, pretože mierne zvýšenie cien nemusí byť dostačujúce na to, aby odradilo jej verných zákazníkov.
Čisté tržby vo výške 16,2 miliardy dolárov za účtovné obdobie končiace 19. marca medziročne vzrástli o 9,3 % a prekonali očakávania analytikov, ktorí predpokladali 15,6 miliardy dolárov.
Všetky významné segmenty spoločnosti dosiahli určitý medziročný nárast tržieb, pričom na čele stojí región Latinskej Ameriky, kde tržby vzrástli o 19 % na takmer 1,5 miliardy dolárov. Kľúčová divízia Frito-Lay North America, ktorá je jednou z najväčších divízií spoločnosti, taktiež vykázala vysoké tržby vo výške 4,8 miliardy dolárov, čo je o 14 % viac ako v predchádzajúcom roku.
Vďaka svojmu širokému záberu je PepsiCo pre investorov vhodnou akciou, pretože táto rozmanitosť poskytuje firme množstvo spôsobov, ako využiť príležitosť na ďalší rozvoj.
Microsoft
Technologický gigant Microsoft preukázal svoju odolnosť v čase, keď sa rad rastových spoločností stretáva s problémami. Tržby za tretí kvartál boli solídne, keď za obdobie končiace 31. marca dosiahli 49,36 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 18 % a prekonanie odhadov analytikov, ktorí počítali so sumou 49,05 miliardy dolárov.
Microsoft predpokladá, že tržby za štvrtý štvrťrok sa budú pohybovať medzi 52,4 a 53,2 miliardami dolárov. To je nádejné, pretože firma očakáva ešte väčší nárast v čase, keď sa spotrebitelia a podniky snažia obmedziť náklady a výdavky. Pre investorov to znamená, že Microsoft sa môže osvedčiť ako ďalšie akcie schopné odolávať inflácii.
V porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenal rad produktov spoločnosti silný rast, najmä Azure a ďalšie cloudové služby, ktorých tržby vzrástli o 46 %. Cloudový segment je pre Microsoft stále silným zdrojom kapitálu, ale spoločnosť má aj ďalšie nástroje, ktorými môže dosiahnuť vyššiu úroveň rastu.
Bez ohľadu na to, ako si spoločnosť viedla iba v troch mesiacoch, niet pochýb o tom, že vďaka všetkým jednotlivým segmentom a produktom bude Microsoft pokračovať vo svojom rozvoji. Výrazným faktorom rastu by mohla byť napríklad plánovaná akvizícia hernej spoločnosti Activision Blizzard.
David Jagielski
The Motley Fool