Najväčší svetový výrobca balených potravín Nestlé a mliečny gigant Danone sú závislí od príjmov z Francúzska, čo zvyšuje stávky pri rokovaniach o cenách, ktoré sa majú začať budúci mesiac.
Podľa výskumnej spoločnosti IBISWorld Francúzsko už dávno predbehlo Nemecko, Taliansko, Španielsko a ďalšie krajiny a je najväčším trhom Európskej únie podľa predaja potravín v supermarketoch.
S cieľom zabezpečiť zníženie cien do polovice januára francúzska vláda zaviedla skoré rokovania o cenách medzi maloobchodníkmi a ich dodávateľmi, ktoré sa majú začať v polovici októbra.
Maloobchodníci ako Carrefour obvinili svetových výrobcov spotrebného tovaru vrátane Nestlé, Unilever a Pepsico, že neprejavujú “spoluprácu”.
Francúzsky prezident Emmanuel Macron v nedeľu večer tiež kritizoval spoločnosti za to, že napriek poklesu inflácie udržiavajú vysoké ceny.
“Zmrazovanie cien nefunguje,” povedal. Musíme “priviesť všetkých k rokovaciemu stolu a nájsť dohodu o maržiach”.
Carrefour, ktorý má silnú pozíciu ako druhý najväčší maloobchodný predajca vo Francúzsku, minulý týždeň označil za “shrinkflation” výrobky, ktoré sa zmenšujú bez toho, aby sa znížila ich cena.
Z údajov, ktoré pre agentúru Reuters spracovala spoločnosť Bernstein, vyplýva, že Francúzsko sa v roku 2022 podieľalo na celkovom vykázanom predaji výrobcu jogurtov Activia Danone odhadom 8 % a na ročnom predaji spoločnosti Nestlé takmer 4 %. V oboch prípadoch sa na druhom mieste umiestnilo Spojené kráľovstvo.
Spoločnosť Unilever, ktorá má viac ako 400 značiek vrátane mydla Dove a polievkových kociek Knorr, považuje Francúzsko za svoj tretí najväčší západoeurópsky trh, ktorý predstavuje 2,2 % ročných tržieb po Spojenom kráľovstve a Nemecku.
Zdroj: Reuters.com