Za posledné dva roky investori zaznamenali množstvo obľúbených akcií, ktoré sa dočkali široko medializovaného splittingu. Napríklad Amazon dokončil 6. júna štiepenie akcií v pomere 20:1, Shopify plánuje 28. júna split akcií v pomere 10:1 a Alphabet (GOOG 1,15 %) plánuje 15. júla vykonať split akcií v pomere 20:1.
Historicky je split akcií signálom dôvery manažmentu v schopnosť spoločnosti naďalej rásť, a rovnako investori sa stávajú viac optimistickí. Nedávna štúdia publikovaná americkou Bank of America (BofA) o firmách, ktoré vykonali štiepenie svojich akcií, zistila, že v priemere výrazne prekonali výkonnosť celého trhu v období 12 mesiacov po vykonanom splittingu.
Skúsení investori však dobre vedia, že delenie akcií nijako reálne nemení ich vnútornú hodnotu. Iba nakrája veľký koláč na niekoľko rovnako veľkých kusov. Na základe štúdie od BofA možno predpokladať, že sa krátkodobí investori budú zrejme vrhať na akcie Alphabetu a dúfať v okamžitú návratnosť investície.
Dlhodobí investori by však mali brať do úvahy skutočnosť, že okrem nadchádzajúceho štiepenia akcií v pomere 20:1 existuje množstvo iných, oveľa relevantnejších dôvodov, prečo práve investovať do akcií spoločnosti Alphabet.
Alphabet: Tržby z reklám v ohrození?
Alphabet je treťou najväčšou spoločnosťou v USA z hľadiska trhovej kapitalizácie (za prvým Apple a druhým Microsoftom). Materská firma dominantných značiek, ako sú Google a YouTube, dosiahla túto veľkosť s významnou podporou miliardových príjmov z reklamy, ktoré každoročne generuje.
Vzhľadom na to, že Alphabet je značne závislý na príjmoch z reklamy, môžu byť jeho akcie kolísavé, ak sú príjmy z reklamy oslabené, ako je to napríklad v čase hospodárskej recesie. Z historického kontextu v obdobiach recesie podniky väčšinou obmedzujú svoje reklamné rozpočty. Vzhľadom na to, že zhruba 80 % príjmov spoločnosti Alphabet pochádza z reklamy, znamená to pre ňu nepriaznivý faktor.
Ak inzerenti budú redukovať svoje rozpočty, zvyšné prostriedky sa budú viac koncentrovať do efektívnejších kategórií reklám (ako je online vyhľadávanie alebo krátke videá). Google a YouTube majú obrovské publikum s ľahko čitateľnými reklamnými údajmi. Firmy môžu tak obmedziť svoje výdavky na reklamu, ale cielené reklamy sú stále hodnotné.
Alphabet: Solídne finančné výsledky
Aj v náročnom období, ktoré prišlo v prvom kvartáli, sa spoločnosti Alphabet podarilo medziročne navýšiť tržby o 23 % a zároveň dosiahnuť 30 % prevádzkovej marže. Voľný peňažný tok predstavoval 15,3 miliardy dolárov, a to aj pri vynaložení investičných výdavkov vo výške takmer 10 miliárd dolárov.
Tieto ukazovatele sú zdôraznené v súvahe spoločnosti Alphabet, ktorá je veľmi pôsobivá: 134 miliárd dolárov v hotovosti a obchodovateľných cenných papieroch oproti dlhu vo výške iba 14,8 miliardy dolárov. Aj keby tržby Alphabetu z reklamy klesali, firma je v dostatočne stabilnej finančnej kondícii, aby to do ďalšieho obdobia hospodárskeho vzostupu zvládla.
S pomerom ceny k zisku 19,15 je Alphabet len o niečo drahší ako index S&P 500 s 18,5-násobkom zisku. V porovnaní s ostatnými technologickými gigantmi, ako je Microsoft s 25,5-násobkom alebo Apple s 21,1-násobkom zisku, je Alphabet za tieto ceny skutočne výhodnou kúpou.
Alphabet: Ďalšie katalyzátory rastu
Existujú logické dôvody, prečo firmy uskutočňujú splity akcií, ktoré nemajú nič spoločné so zvýšením ceny akcií. Firma môže tak ľahšie využívať svoje akcie na odmeňovanie svojich zamestnancov, a to prostredníctvom opcií a motivačných stimulov. Nižšia cena za akciu môže sprístupniť možnosti investovania drobnejším investorom.
Okrem toho má Alphabet pripravený plán spätného odkúpenia akcií v hodnote 70 miliárd dolárov. Pri dnešných nízkych cenách získava vedenie Alphabetu za každú odkúpenú akciu viac peňazí. Zníženie počtu akcií je pre investorov priaznivé, pretože zisk na akciu sa zvýši, ak sa pri výpočte zohľadní menší počet akcií.
Nákup akcií Alphabetu kvôli splitu nie je tou najhoršou investičnou stratégiou, ale existujú aj lepšie dôvody, prečo práve nakúpiť jeho akcie. Alphabet je lídrom v odbore, ktorý je schopný prečkať aj tú najnáročnejšiu recesiu. Investori s trojročným až päťročným investičným horizontom by mali tak zvážiť, či už dnes nakúpiť akcie tejto oceľovej stálice.
Keithen Drury
The Motley Fool