Ako keby biometrické platby neboli už tak dosť kontroverzné, tento spôsob platby od vás bude chcieť, aby ste zamávali pred pokladňou. Spoločnosť Mastercard v utorok spustila skúšobný platobný program, ktorý zákazníkom umožňuje platiť v obchodoch predložením dlane alebo tváre.
Pilotný projekt „Wave to Pay“ bude tento týždeň spustený v piatich brazílskych supermarketoch prevádzkovaných reťazcom St Marche so sídlom v São Paule.
Vďaka softvéru na rozpoznávanie tváre od japonskej spoločnosti NEC, brazílskej Payface a kalifornskej platformy PopID vyžaduje táto služba od zákazníkov dobrovoľnú registráciu, ale zasahuje do novo rozvíjajúceho odvetvia, ktoré je plné pochybností o regulácii a právach spotrebiteľov.
Facebook, Microsoft a spory so zákonom
Podľa agentúry Juniper Research vzrastie do roku 2025 počet užívateľov využívajúcich technológiu rozpoznávania tváre na platenie na 1,4 miliardy, čo je viac ako dvojnásobok oproti 671 miliónom v roku 2020. Zároveň sa zavádzanie biometrických platieb stretlo so značným odstupom.
Americkí senátori Cassidy, Klobucharová a Ossoff vlani na jeseň vyzvali Amazon, aby zverejnil, ako nakladá s osobnými údajmi zhromaždenými prostredníctvom svojho platobného systému Amazon One využívajúceho odtlačok dlane. Služba bola v minulom roku spustená v desiatke kamenných predajní Amazon Go a firma ju plánuje rozšíriť aj do prevádzok Whole Foods.
V minulom roku Facebook ukončil prevádzku svojho systému rozpoznávania tvárí, ktorý obsahoval údaje o 1 miliarde užívateľov, s odôvodnením neistých právnych regulácií.
V roku 2020 populárna sociálna sieť vyplatila 650 miliónov dolárov viac ako 1,4 milióna obyvateľov štátu Illinois kvôli tvrdeniu, že porušila štátne zákony o ochrane osobných údajov, keď zhromažďovala biometrické údaje bez toho, aby sa ľudí vopred opýtala na ich súhlas.
Dokonca aj technologický gigant Microsoft v roku 2019 vyradil z prevádzky vlastnú databázu rozpoznávania tvárí, ktorá obsahovala 10 miliónov snímok približne 100 000 ľudí.
Spotrebitelia biometriu zbožňujú, ale pretrváva skepsa
„Všetky vykonané prieskumy nám potvrdili, že spotrebitelia biometrické technológie zbožňujú,“ uviedol pre CNBC Ajay Bhalla, prezident pre oblasť kybernetiky a spravodajstva v spoločnosti Mastercard.
Hoci technológiu rozpoznávania tváre využilo v minulom roku v Číne viac ako 495 miliónov ľudí, čo je zhruba tretina populácie, štúdia vykonaná agentúrou Nielsen Norman Group odhalila, že tí, ktorí ju využívajú, sú stále skeptickí, pokiaľ ide o bezpečnosť.
V októbri minulého roku prijal Európsky parlament nezáväzné uznesenie, v ktorom podporil zákaz vytvárania súkromných databáz na rozpoznávanie tvárí.
The Upside Down
The Motley Fool