Tretí kvartál, ktorý začal pre tohto prevádzkovateľa multiplexov sľubne, sa teraz chýli k nepodarenému záveru, na ktorého priebeh si ešte počkáme. Letná filmová sezóna, ktorú skvele odštartovala snímka Top Gun Maverick, v uplynulých týždňoch trochu stratil na sile. Tržby z predaja vstupeniek, ktoré americké kiná utŕžili pred štrnástimi dňami, dosiahli 65,4 milióna dolárov, čo bol najhorší možný zisk koncom februára.
Tým ale renesancia spoločnosti AMC Entertainment Holdings (AMC -0,10%) nekončí. Je to obvyklý priebeh letných prázdnin vo filmovom priemysle. V čase, keď sa študenti v rôznych častiach USA vracajú opäť do školských lavíc, Hollywood v tomto období plánuje oddychový čas ohľadom uvedenia prestížnych filmov do kín.
Tržby v celoštátnych pokladniach sa minulý víkend vyšplhali na 78,9 milióna dolárov, ale napriek tomu išlo o druhý najhorší víkend z hľadiska objemu predaných vstupeniek za posledné tri mesiace. AMC a rad jeho kolegov si ale poradí. Práve naberajú druhý dych. Máme sa na čo tešiť?
Oddychové pauzy a vplyv streamingu
Situácia by mohla byť v blízkej dobe vrtkavá. Spoločnosť Warner Bros. Discovery (WBD 0,30%) odsúva premiéry niektorých očakávaných snímok od DC Comics. Napríklad snímka Shazam! Fury of the Gods sa presúva z tohtoročných prázdnin na marec nasledujúceho roku, zatiaľ čo Aquaman and the Lost City sa presúva z marca 2023 na december 2023.
Warner Bros. Discovery je našťastie výnimkou, nie pravidlom. Filmové štúdiá si všimli, ako dobre sa filmom v niektorých atraktívnych žánroch darí na striebornom plátne. Hollywoodski giganti, ktorí predtým nechávali vyhladovať prevádzkovateľov multiplexov, aby mohli živiť svoje prémiové streamovacie služby, sa teraz vracajú k tomu, že poskytujú prevádzkovateľom kín prednostné právo na potenciálnych kasových trhákov.
Romantické filmy, nezávislé projekty a komédie môžu stále dodávať priamo na svoje pridružené digitálne platformy, ale väčšina superhrdinských, hororových, akčných a rodinných animovaných projektov budú mať exkluzívne premietacie časy v kinosálach. Bol nárast návštevnosti na začiatku tohto leta spôsobený iba prechodným prílivom nostalgie? Alebo sa snáď diváci vracajú k úplne komfortnej alternatíve v podobe streamovacích služieb?
Nemusí to byť nutne pravda. Je to predovšetkým otázka kvality obsahu, a navyše sa filmový priemysel stále spamätáva z produkčných oneskorení a výpadkov, ktorými prešiel v raných fázach pandémie. Hollywood priškrtil kohútik s premiérami, tj. nové filmy sa teraz dostávajú do kín len zriedka.
Budúcnosť kín je stále svetlá
To sa však môže zmeniť. Nedá sa predpokladať, že by ostatné štúdiá nasledovali kroky štúdia Warner Bros. Discovery. Vedia, že vhodné filmy zaujmú davy divákov. AMC túto situáciu pravdepodobne zvládne. V druhom kvartáli sa dostala do kladných čísel v rámci upraveného zisku pred úrokmi, zdanením, odpismi a prevádzkového cash flow (EBITDA).
AMC sa podarilo prinútiť zákazníkov, aby viac utrácali za občerstvenie a nápoje s vyššou maržou. Po zdokonalení procesov objednávok cez mobil, aktualizácii ponuky jedál a nápojov a pridaní barov MacGuffins do svojich kín zistila, že jej návštevníci míňajú v prepočte na jedného diváka o 32 % viac ako v roku 2019.
Priaznivé katalyzátory rastu nenastanú v blízkej dobe, ale vo štvrtom kvartáli by malo dôjsť k oživeniu. Sezóna letných blockbusterov síce skončila o niečo skôr, ale budúcnosť multiplexov je stále svetlá.
Rick Munarriz
The Motley Fool