Spoločnosť Nike stále rieši problémy s odstavením tovární a ďalšie problémy dodávateľského reťazca súvisiace s pandémiou. Nedávna správa o výsledkoch za druhý štvrťrok ukázala stagnáciu predaja. Má spoločnosť Nike ešte nádej?
Obuvnícky gigant našťastie prináša akcionárom dobré správy. Napriek pomalému rastu predaja spoločnosť Nike agresívne investuje do brandingu a marketingu. Vedenie spoločnosti tiež potvrdilo svoju prognózu mierneho rastu predaja, spôsobené ekonomickými reštrikciami na kľúčových trhoch, ako je Čína a Európa.
Nike prekvapil Wall Street
Tržby spoločnosti Nike sa v porovnaní s minulým rokom výrazne nepohli, najmä v dôsledku menových výkyvov. Tento výsledok môže na prvý pohľad vyzerať ako sklamanie.
Konkurenčná spoločnosť Lululemon Athletica zaznamenala v poslednom štvrťroku nárast tržieb až o 30 %. Spoločnosť Nike sa však odchýlila od vtedajších predpovedí Wall Street, keďže sa jej podarilo dosiahnuť tržby vo výške 11,4 miliardy dolárov.
Spoločnosť Nike zaznamenala na americkom trhu solídny dopyt, ale predaj v Číne prudko klesol, čo stiahlo celkový rast na nulu. Generálny riaditeľ John Donahoe a jeho tím na konferenčnom hovore s investormi obvinili z poklesu predaja odstávky tovární. Donahoe ďalej dodal, že hospodárske výsledky za tento štvrťrok boli v súlade s očakávaniami.
Vyššie marže
Správy o ziskovosti boli pozitívnejšie, pričom hrubá zisková marža vzrástla o 2,8 percentuálneho bodu a dosiahla 46 % tržieb. Spoločnosť Nike ťaží zo silného dopytu po prémiových výrobkoch, pričom prechod na priamy predaj spotrebiteľom je dvakrát výnosnejší ako maloobchodný predaj.
Akcionári dostali v tomto štvrťroku od spoločnosti Nike dividendy vo výške 437 miliónov dolárov, čo predstavuje 14 % nárast. Vyššie príjmy umožnili vedeniu agresívne investovať do marketingových a brandingových aktivít, pričom tieto náklady sa zvýšili o 40 % na 1 miliardu dolárov.
Nike a jeho vyhliadky do budúcnosti
Vedenie tiež oznámilo, že čínsky segment bude v tomto roku naďalej viaznuť, ale tieto straty by sa mali v priebehu niekoľkých nasledujúcich štvrťrokov zmierniť, keďže výrobná kapacita spoločnosti Nike sa vráti do normálu.
Celkovo by mal predaj v budúcom roku rásť rovnakým tempom, ako investori zaznamenali za posledných šesť mesiacov. Tento rast nie je taký silný, ako akcionári očakávali na začiatku roka. Výhľad spoločnosti Nike sa však od septembra nezhoršil, a to ani v súvislosti s problémami v dodávateľskom reťazci.
Ak mali investori nejaké pochybnosti o tom, či je Nike skutočne v rastovom režime, mali by tieto obavy zahodiť, pretože Nike investuje pomerne veľa do marketingu.
Brandingovú propagáciu, ktorá presiahla čiastku 1 miliardy dolárov, vedenie označuje ako “náklady na vytváranie dopytu”. Tento diskrečný záväzok sa v porovnaní s minulým rokom výrazne zvýšil. Môže trvať viac týždňov a mesiacov, kým sa zásoby a dodávateľské reťazce spoločnosti Nike vrátia do normálu.
Demitri Kalogeropoulos
The Motley Fool