Mnoho investorov označuje Pinterest (PINS -4,99 %) za platformu sociálnych médií. Ale Pinterest sám seba takto neoznačuje. Na webe Pinterest prejdite do centra pomoci a kliknite na „Čo je Pinterest“. Akonáhle sa tam ocitnete, uvidíte, že sa tam uvádza: „Pinterest je nástroj pre vizuálne vyhľadávanie“.
Užívatelia Pinterestu jednoducho nájdu to, čo hľadajú, a to prezeraním obrázkov na platforme. Pri surfovaní sa im zobrazujú reklamy a Pinterest týmto spôsobom generuje príjmy. Poďme si v nadchádzajúcich odsekoch detailnejšie rozobrať, aké zmeny chystá, a prečo by mohol byť solídnou investíciou.
Pinterest a „drobná“ akvizícia
Kým sa dostaneme k tomu, čo sa vlastne odohráva, uvedieme si niekoľko súvislostí: Pinterest 2. júna oznámil, že za nezverejnenú čiastku preberá obchodnú platformu The Yes. Platformu v roku 2018 založila bývalá prevádzková riaditeľka spoločnosti Stitch Fix Julie Bornsteinová.
Myšlienka podnikania je založená na tom, že používatelia vyplnia osobný kvíz, aby dostali návrhy na oblečenie, a platforma sa postupne zoznamuje s vašim štýlom na základe histórie vašich nákupov.
Spoločnosť The Yes v roku 2019 získala 30 miliónov dolárov v rámci financovania série A, ale Bornsteinová vtedy odmietla zverejniť hodnotu podniku. Avšak v čase, keď spoločnosť The Yes získala finančné zdroje, bola jej platforma až vo fáze konceptu. Pre verejnosť bola oficiálne spustená až v máji roku 2020. V prevádzke je teda len zhruba dva roky.
Na konci prvého kvartálu tohto roku mala spoločnosť Pinterest v hotovosti, peňažných ekvivalentoch a obchodovateľných cenných papieroch 2,68 miliardy dolárov. Vzhľadom na to, ako je firma The Yes nová, použil Pinterest na jej akvizíciu zrejme relatívne málo zo svojich dostupných zdrojov.
Nákup spoločnosti The Yes je zásadný vzhľadom na to, čo vedenie Pinterestu uviedlo v tlačovej správe: „Pinterest je nákupná platforma.“ Následne sa zmieňuje o vizuálnom vyhľadávaní, ale to je podriadené tomu, že ide predovšetkým o nákupnú platformu. Inými slovami, zdá sa, že vedenie nenápadne zmenilo svoje zmýšľanie o podniku. A to by mohlo mať závažné dôsledky pre akcionárov.
Pinterest a e-commerce?
Nie je žiadnym tajomstvom, že Pinterest je konštruovaný odlišne. Zatiaľ čo reklamy, ktoré sa nám zobrazujú pri prechádzaní sociálnych sietí alebo pri streamovaní videoobsahu, na Pintereste ľudia obvykle surfujú preto, že niečo konkrétne hľadajú.
Zrejme si prezerajú stránky v domnení, že nájdu to, čo si chcú zaobstarať. Preto ak sa im zobrazí reklama, je menej pravdepodobné, že bude otravná, a je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že bude mať pre inzerenta pozitívnu návratnosť.
Vzhľadom na to, že vedenie spoločnosti Pinterest lepšie informuje inzerentov o týchto aspektoch podnikania, monetizácia platformy prudko vzrástla. Pre lepšiu predstavu, v prvom kvartáli roku 2018 dosiahla spoločnosť celosvetové tržby na aktívneho užívateľa (ARPU) vo výške iba 0,58 USD.
Avšak v 1. štvrťroku 2022 dosiahol celosvetový ARPU 1,33 USD – čo predstavuje impozantný štvorročný nárast o 129 %, a navyše má zrejme oveľa väčší priestor pre budúcu expanziu. Vedenie však pri akvizícii spoločnosti The Yes nekládlo dôraz na reklamu, ale na jej potenciál v oblasti e-commerce.
Je možné, že sa Pinterest jednoducho snaží vylepšiť svoj algoritmus pre svojich zákazníkov z radov inzerentov. Avšak Pinterest by mohol pre investorov chystať ďalší trhák. Výsledky, ktoré manažment zverejnil vo svojej tlačovej správe, opäť naznačujú, že sa jedná o nepretržitý vývoj, nielen o zlepšovanie spôsobu, ako robiť rovnaký biznis ako doteraz.
Pinterest a budúce vízie
Jedným z možných smerov vývoja tejto platformy by mohlo byť, že sa Pinterest premení na univerzálnu nákupnú platformu. Spomeňte si, ako online portály umožňujú cestovateľom prechádzať hotely, nájsť najlepšiu ponuku a rezervovať si všetko na jednej platforme.
To by mohla byť vízia Pinterestu v rámci vizuálneho vyhľadávania fyzických položiek. Pinterest s niečím takým už experimentoval pred akvizíciou spoločnosti The Yes s funkciou nazvanou Your Shop. Je možné, že by v budúcnosti mohol maloobchodným predajcom účtovať poplatok za uskutočnený predaj.
Akcionári Pinterestu by mali v nadchádzajúcich štvrťrokoch sledovať možné zmeny a aktualizácie. Na obzore je pravdepodobne mnoho zmien v rámci obchodného modelu a len čas ukáže, či to budú zmeny k lepšiemu.
Jon Quast
The Motley Fool