Podľa výskumníkov za posledných desať rokov vzrástli emisie u najväčšieho spracovateľa mäsa až o 50 %

V spracovateľskom priemysle nie je nič zlé na tom, keď svoj biznis vylepšujete. Len nie takto. Skupina JBS robí pravdepodobne niečo zle, a nedarí sa jej plniť plány.


Podľa správy, ktorú vo štvrtok zverejnil minnesotský inštitút pre poľnohospodársku a obchodnú politiku, vzrástla uhlíková stopa brazílskej spoločnosti JBS, najväčšieho svetového výrobcu mäsových výrobkov, za posledných päť rokov o viac ako 50 %. To je v rozpore s plánom firmy dosiahnuť nulové emisie uhlíka.



JBS a ekologická záťaž


V posledných dvoch rokoch sa zlúčili investigatívne vyšetrovania brazílskych denníkov Réporter Brasil, Bureau of Investigative Journalism, Guardian, Greenpeace a Amnesty International s hospodárskymi závodmi v povodí Amazónie, kde dochádza k odlesňovaniu.

V roku 2020 najväčší správca aktív v severnej Európe, skupina Nordea Asset Management, vyradila spoločnosť JBS zo svojho portfólia v hodnote 250 miliárd dolárov. V decembri tri veľké európske reťazce supermarketov: Sainsbury, Carrefour a Ahold Delhaize oznámili, že prestanú predávať rad brazílskych mäsových výrobkov kvôli ich ekologickej záťaži.

JBS sa zaviazala, že do roku 2040 zníži svoje emisie na nulovú úroveň, ale kvôli tejto nedávnej kauze znie tento sľub skôr ako chabý tón vzdialeného kravského zvončeka. Výpočty vykonané Inštitútom pre poľnohospodársku a obchodnú politiku vychádzajú z rámca vyvinutého OSN, ktorý zahŕňa emisie spadajúce do kategórie 3, čo sú nepriame emisie vznikajúce v celom dodávateľskom reťazci spoločnosti.



Živočíšna výroba a emise


Podľa zistení výskumníkov skupina JBS v minulom roku spracovala 27 miliónov kusov hovädzieho dobytka, 47 miliónov ošípaných a 5 miliárd kurčiat, čím navýšila svoje ročné emisie z 280 miliónov ton (rok 2016) na aktuálnych 422 miliónov ton. JBS v reakcii uviedla, že jej celkové emisie v roku 2020 predstavovali iba 6,8 milióna ton, ale potom priznala, že jej údaje nezohľadňujú počet hospodárskych zvierat v dodávateľskom reťazci.



Start-up Upside Foods

S tým súvisí aj ďalší prípad firmy produkujúcej mäsové výrobky, ktorá sa nebude musieť zaoberať emisiami pochádzajúcimi zo živočíšnej produkcie. Súkromná spoločnosť Upside Foods, ktorá vyvíja laboratórne pestované mäso kultiváciou živočíšnych buniek v laboratóriu, zhromaždila vo štvrtok 400 miliónov dolárov.

Start-up uviedol a očakáva, že bude čoskoro predávať kurčatá v USA, kým to neschvália regulačné orgány. Rabíni medzitým diskutujú o tom, či by laboratórne pestované bravčové mäso, ktoré je tiež vo fáze vývoja, mohlo byť považované za kóšer výrobok.


The Upside Down
The Motley Fool


Nadchádzajúci webinár

Kde hľadať investičné príležitosti do konca roka?
AAPL
$168.82
GOOG
$2,805.55
GOOGL
$2,797.36
AMZN
$3,297.78
MSFT
$304.06
FB
$216.65
BRK.B
$349.93
BABA
$114.99
JPM
$142.62
JNJ
$175.00

Populární příspěvky

REGISTRACE NA WEBINÁŘ

Kde hľadať investičné príležitosti do konca roka?

Akcie pro začátečníky

Po registraci Vám obratem zašleme e-book na Váš osobní email!

Nadchádzajúci webinár:

Kde hľadať investičné príležitosti do konca roka?

Datum: 03.09.2025

Čas: 18:00