Automobilka Ford vo štvrtom štvrťroku minulého roka prekonala očakávania a zaznamenala vyšší zisk a predaj, ako predpovedali analytici. Napriek tomu spoločnosť vydala konzervatívny výhľad na rok 2025, ktorý odráža neistotu na trhu.

zdroj: shutterstock.com
Solídny výkon, ale opatrnosť do budúcnosti
Zatiaľ čo konkurenčná spoločnosť GM sa rozhodla nevyplácať akcionárom vyššie dividendy, Ford plánuje naďalej usilovne pracovať na znižovaní nákladov a efektívnejšom riadení výroby. Finančná riaditeľka spoločnosti Ford Sherry Houseová uviedla, že spoločnosť očakáva upravený EBIT na rok 2025 v rozmedzí 7 až 8,5 miliardy USD a voľný peňažný tok v rozmedzí 3,5 až 4,5 miliardy USD. Tento výhľad už zahŕňa negatívne vplyvy, napríklad pokles cien, ale nezahŕňa potenciálne zmeny v legislatíve, napríklad dotácie na elektromobily.
„Rok 2025 pre nás predstavuje kľúčovú fázu transformácie v rámci našej stratégie Ford+,“ povedal generálny riaditeľ Jim Farley. Spoločnosť sa podľa neho zameria na zlepšenie výroby a zníženie nákladov, čo by malo prispieť k dlhodobej hodnote pre akcionárov.
2024 a výsledky za štvrtý štvrťrok
Spoločnosť Ford vykázala tržby za rok 2024 vo výške 185 miliárd USD a čistý zisk 5,9 miliardy USD. Upravený zisk pred úrokmi a zdanením predstavoval 10,2 miliardy USD. Tržby za štvrtý štvrťrok dosiahli 48,2 miliardy USD, čím prekonali očakávania analytikov vo výške 43 miliárd USD. Upravený zisk na akciu bol 0,39 USD oproti prognóze 0,32 USD.
Rozdelenie na kľúčové jednotky
V rámci stratégie Ford+ spoločnosť Ford rozdelila svoje podnikanie na tri divízie:
- Ford Blue: zameraná na tradičné benzínové vozidlá (tržby 27,3 mld. USD, zisk 1,581 mld. USD).
- Ford Model e: divízia elektrických vozidiel (predaj 1,4 mld. USD, strata 1,389 mld. USD).
- Ford Pro: divízia úžitkových vozidiel (predaj 16,2 miliardy USD, zisk 1,629 miliardy USD).
Najväčšou výzvou pre divíziu Model e zostáva vysoká miera straty. Ford priznal, že podobnú stratu očakáva aj v roku 2025, hoci predaj elektrických vozidiel rastie. Farley však verí, že situácia sa postupne stabilizuje vďaka vyšším objemom výroby a novým modelom.
Najväčšou výzvou pre divíziu Model e zostáva vysoká miera strát. Spoločnosť Ford priznala, že podobnú stratu očakáva aj v roku 2025, a to aj napriek tomu, že predaj elektrických vozidiel sa bude zvyšovať. Farley však verí, že situácia sa postupne stabilizuje vďaka vyšším objemom výroby a novým modelom.
Predajné úspechy a výzvy
Spoločnosť Ford zaznamenala v roku 2024 medziročný nárast predaja v USA o 4,2 %, pričom predala viac ako 2 milióny vozidiel. Výrazný rast zaznamenali „elektrifikované“ vozidlá, ktorých predaj sa zvýšil o 38 % na 285 291 kusov. Veľký podiel na tomto výsledku mali hybridy, najmä obľúbené pickupy Maverick.
Na druhej strane, elektrické vozidlá zatiaľ nesplnili vysoké očakávania, čo Farley vysvetlil tlakom na trhu a nevyváženým dopytom. Spomenul, že konkurenti ako Hyundai a Toyota dovážajú do USA milióny vozidiel bez dodatočných ciel, čo považuje za nespravodlivú výhodu.
Colná politika: výzva na zmenu
V telefonickom rozhovore Farley zdôraznil potenciálny vplyv ciel na priemysel. Od 1. marca by sa mohlo začať uplatňovať 25 % clo na niektoré dovozy, čo označil za vážnu hrozbu. Zároveň vyzýva na komplexnejšiu colnú politiku, ktorá by zohľadňovala všetkých výrobcov a nezvýhodňovala niektorých zahraničných konkurentov.
„Ak má byť colná politika účinná, musí byť spravodlivá voči celému priemyslu. Je rozumné, aby dovoz automobilov do USA podliehal rovnakým pravidlám pre všetkých výrobcov,“ povedal Farley.
Výhľad: smerovanie k efektívnejšej budúcnosti
Spoločnosť Ford sa chce v roku 2025 zamerať na ďalšiu optimalizáciu svojich výrobných procesov, čo by malo priniesť úspory vo výške 1 miliardy USD. Farley aj House sa zhodujú, že hoci spoločnosť čelí výzvam, má pevný plán na ich riešenie a dlhodobé zlepšenie svojej pozície na trhu.
Celkovo Ford ukazuje, že je pripravený pokračovať v transformácii svojho podnikania a prispôsobovať sa zmenám na trhu. Cieľom je udržať si vedúce postavenie v oblasti elektrifikácie a posilniť dôveru investorov a zákazníkov.
ZDROJ: CNBC.COM