Služba Spotify (SPOT 7,45 %) si kladie za cieľ rozšíriť svoje podnikanie tak, aby sa stalo oveľa väčším, než si ešte pred niekoľkými rokmi pripúšťala. Generálny riaditeľ Daniel Ek uviedol, že spoločnosť v roku 2019 urobila zásadnú zmenu a presunula sa od distribúcie hudby k vytvoreniu univerzálnej platformy pre všetok digitálny audiozvuk.
V dôsledku toho bolo nutné prehodnotiť mnoho výhľadov spoločnosti počas dňa pre investorov v roku 2018. Pritom vedenie firmy na svojom dni pre analytikov na začiatku tohto mesiaca predložilo veľmi optimistickú prognózu vývoja firmy v nasledujúcich dekádach.
Medzi kľúčové údaje pre budúce obdobie, ktoré si Spotify stanovil patria: 1 miliarda poslucháčov, 100 miliárd dolárov ročného obratu, dosiahnuť 40 % hrubej marže a 20 % prevádzkovej marže. V hornej línii to predstavuje takmer desaťnásobok dnešného stavu.
1 miliarda poslucháčov
Spotify odviedla skvelú prácu pri preniknutí na trhy ako je Severná Amerika, západná Európa, Austrália a Nový Zéland. Vedenie spoločnosti sa domnieva, že na týchto trhoch zaujíma 32 %podiel na trhu v rámci digitálneho streamingu audia.
Vo zvyšku sveta má však iba 8% podiel. A to sa jedná o oveľa väčšie trhy. Etablované trhy pre Spotify predstavujú celkom 600 miliónov poslucháčov, ktorých možno osloviť. Avšak rozvíjajúce sa trhy predstavujú príležitosť osloviť 2,7 miliardy ľudí.
Zaujímavé je, že vyspelé trhy vykazujú lepšiu fluktuáciu. Navyše sa táto miera odlivu zlepšuje a od roku 2018 klesla z 3,6 % na 2,4 %. Na niektorých trhoch dosahuje miera odlivu iba 1 % až 2 %. Potešujúcou správou je, že rozvíjajúce sa trhy nasledujú obdobnú cestu.
Treba mať na pamäti, že platforma Spotify je na väčšine trhoch stále relatívne nová. V roku 2018 sa rozšírila z 65 krajín na súčasných 183 krajín. A ak bude postupovať týmto tempom ako na existujúcich trhoch, mala by do roku 2030 dosiahnuť svoj cieľ, ktorým je 1 miliarda užívateľov.
Ročný obrat vo výške 100 miliárd dolárov
Tento zámer sa dá zjednodušene vyjadriť ako príjem vo výške 100 dolárov na jedného používateľa za rok, čo je približne štvornásobok súčasného ročného zisku na používateľa (tzv. ARPU).
Aby Spotify dosiahol tento ambiciózny cieľ, potrebuje nutne expandovať na nové trhy a zvoliť vhodné spôsoby monetizácie. Vedenie spoločnosti sa domnieva, že sa trh so streamovaním hudby, predajom a propagáciou živých akcií a podcastingu v priebehu budúceho desaťročia štvornásobí.
Doplnenie audiokníh a ďalších segmentov, ako je spravodajstvo, šport alebo vzdelávanie, umožní Spotify zvýšiť ukazovateľ ARPU na štvornásobok. Pridanie ďalších možností nákupov (čo už robí pri predplatnom podcastov) by mohlo byť hlavným katalyzátorom zvýšenia ARPU.
40 % hrubej marže
Keď Spotify na svojom investorskom dni v roku 2018 predstavil svoje dlhodobé ambície dosiahnuť 30 % až 35 % hrubej marže, zdalo sa to ako veľmi náročný cieľ. A po troch rokoch, keď sa hrubá marža sotva pohla z polovice 20 %, manažment zvyšuje svoj výhľad na 40 %.
Skutočnosť je taká, že základné hrubé marže jednotlivých segmentov sa vyvíjajú podľa predpokladov. Hrubá marža v oblasti hudby predstavovala v prvom kvartáli 28,5 % a od roku 2018 sa zvyšuje priemerným tempom o 75 bázických bodov ročne. Medzitým podcasty zostávajú príťažou pre hrubú maržu a budú ju pravdepodobne brzdiť aj v tomto roku.
Avšak ziskovosť podcastov je takmer na dosah a finančný riaditeľ Paul Vogel odhaduje, že vertikálne platformy začnú prispievať k hrubej marži počas jedného až dvoch rokov. Inými slovami, podcasty budú mať počas niekoľkých rokov vyššie marže ako samotný hudobný biznis a budú zaujímať významný podiel na celkovej počúvanosti.
Z dlhodobého hľadiska vedenie firmy odhaduje, že marže plynúce z podcastov by mohli dosahovať marže medzi 40 % a 50 %. Pri ďalších typoch platforiem, ako sú audioknihy, by hrubá marža mohla dosahovať medzi 40 % a 80 %. Rozšírenie týchto segmentov je kľúčové pre dosiahnutie nového výhľadu, ale bude od investorov vyžadovať trpezlivosť, pretože nové segmenty môžu spočiatku marže znižovať.
20 % prevádzkovej marže
Spoločnosť Spotify nielen že očakáva, že v nasledujúcich desiatich rokoch výrazne zvýši svoju hrubú maržu, ale zároveň predpokladá, že v priebehu svojho rozširovania bude vykazovať určitú úroveň prevádzkového pákového efektu.
Hoci manažment bude aj naďalej investovať značné sumy do výskumu a vývoja (približne 10 % až 13 % z celkových tržieb), nepočíta s tým, že by dosiahol úroveň z pôvodného dlhodobého výhľadu z roku 2018. Predaj a marketing budú tvoriť 6 až 7 % tržieb.
Predpokladá sa, že všeobecné a administratívne náklady budú nižšie ako 3 %. Oboje tvorí približne polovicu toho, čo Spotify vynakladá na jednotlivé výdavky v pomere k dnešným príjmom.
Dosiahnutie prevádzkového pákového efektu, teda výdavkov na prevádzkové náklady vo výške približne 20 % príjmov, v kombinácii s rastom hrubej marže na 40 %, nakoniec povedie k dosiahnutiu 20 % prevádzkovej marže, ktorú Ek sám predikuje.
Pri tejto miere ziskovosti bude mať Spotify oveľa väčšiu hodnotu, než má dnes. Aj keby sa mu to nepodarilo, v budúcej dekáde by mohol výrazne vzrásť zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA), čo by investorom prinieslo zaujímavé zisky.
Zdá sa, že sa firme jej veľká stávka na podcasty oplatí. Jej cieľom je zopakovať túto stratégiu v priebehu ďalších desiatich rokov najmenej dvakrát. Vďaka dlhodobému rastovému postoju manažmentu je Spotify ideálnou rastovou akciou, ktorú by ste mali zvážiť, či ju zahrnúť do svojho investičného portfólia.
Adam Levy
The Motley Fool