Alibaba sa často označuje za čínsky Amazon, pretože ide o najväčšiu e-commerce a cloudovú spoločnosť v Číne. V porovnaní so svojím americkým náprotivkom je však Alibaba oveľa menšia. Má však tento čínsky gigant potenciál prekonať Amazon?
Analytici odhadujú, že spoločnosť Amazon dosiahne v tomto roku viac ako trojnásobok príjmov spoločnosti Alibaba. Navyše, podľa analýz je jej trhová kapitalizácia 1,7 bilióna dolárov, zatiaľ čo kapitalizácia spoločnosti Alibaba je približne 333 miliárd dolárov.
Mohla by však Alibaba do konca nasledujúcej dekády skutočne dobehnúť Amazon? Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo títo giganti plánujú v budúcnosti, aby sme lepšie pochopili, či má Alibaba potenciál prekonať Amazon.
Hlavné rozdiely medzi Alibabou a Amazonom
Alibaba a Amazon sa na prvý pohľad príliš nelíšia, ale ich obchodné modely sú veľmi odlišné. Spoločnosť Alibaba generuje väčšinu svojich príjmov a ziskov z obchodných činností, ako je e-commerce, kamenné obchody alebo logistické aktivity. Zisky z obchodného segmentu podporujú rastúcu expanziu doposiaľ nerentabilných sektorov, ako sú digitálne médiá, cloud a ďalšie inovatívne iniciatívy.
Spoločnosť Amazon dosahuje príjmy aj z maloobchodných činností, ako aj z e-commerce a kamenných predajní. Väčšinu zisku však dosahuje vďaka svojej cloudovej platforme Amazon Web Services (AWS). Zisky generované platformou AWS zároveň umožňujú spoločnosti Amazon rozširovať svoj ekosystém e-commerce prostredníctvom stratégií, ktoré znižujú hospodárske straty.
Jednoducho povedané, dlhodobý rast Alibaby do veľkej miery závisí od jej komerčne obchodných činností, zatiaľ čo budúca expanzia Amazonu sa viac spolieha na jeho cloudovú platformu AWS.
Ďalším kľúčovým rozdielom je regulácia. Čínske protimonopolné úrady v roku 2021 vykonali vyšetrovanie a penalizovali Alibabu za uzatváranie súkromných exkluzívnych dohôd s obchodníkmi. Protimonopolné orgány sa zamerali aj na spoločnosť Amazon, ale v porovnaní s Alibabou išlo o miernejšie sankcie a reštrikcie.
Ktorá spoločnosť rastie rýchlejšie?
Alibaba je z hľadiska veľkosti menšia ako Amazon, ale rastie o niečo rýchlejšie. Vo fiškálnom roku 2021 (ktorý skončil v marci) vzrástli tržby spoločnosti Alibaba o 41 %.
Alibaba očakáva, že jej tržby vo fiškálnom roku 2022 vzrastú o 20 % až 23 %. Rast sa očakáva najmä v sektore e-commerce, ktorý bude tento rok pravdepodobne čeliť konkurenčným, makroekonomickým a regulačným výzvam, čo môže v konečnom dôsledku spomaliť celkový rast.
Vo fiškálnom roku 2021 vzrástli tržby spoločnosti Amazon o 30 % a v nasledujúcom fiškálnom roku odhaduje rast tržieb o 20 % až 22 %. Pokiaľ ide o e-commerce sektor spoločnosti Amazon, aj ten bude čeliť náročným výzvam, ale na druhej strane je Amazon menej náchylný na problémy s konkurenciou alebo reguláciou.
Obe spoločnosti by mohli rásť podobným tempom. Analytici predpovedajú, že tržby Alibaby by mohli v tomto roku vzrásť o 22 %, v nasledujúcom roku o 19 % a vo fiškálnom roku 2024 o 18 %. V prípade Amazonu sú predikcie veľmi podobné. Tieto dlhodobé odhady však treba brať s rezervou, jednoznačne ale naznačujú, že Alibaba v dohľadnej dobe Amazon nedobehne.
Ako by mohlo vyzerať nasledujúcich osem rokov?
Podľa analýzy spoločnosti ReportLinker by globálny trh e-commerce mohol v rokoch 2021 až 2025 rásť zloženou ročnou mierou rastu (CAGR) až o 29 %.
Väčšina tohto rastu bude pravdepodobne pochádzať z rozvíjajúcich sa trhov, ako je Latinská Amerika a Juhovýchodná Ázia, kde už majú svojich miestnych lídrov, ako napríklad Mercado Libre a Shopee.
Alibaba a Amazon získavajú väčšinu svojich príjmov na vyspelých trhoch. Najdôležitejšími trhmi pre Amazon boli v minulom roku krajiny ako USA, Nemecko, Spojené kráľovstvo a Japonsko. Spoločnosť Alibaba generuje väčšinu svojich príjmov v Číne, kde čelí silnej konkurencii spoločností JD.com a Pinduoduo.
Preto je veľmi pravdepodobné, že e-commerce firmy ako je Alibaba alebo Amazon budú v nasledujúcich niekoľkých rokoch mať slabší dosah a záber, v dôsledku silnej a novo vznikajúcej konkurencii. V reakcii na to, budú títo giganti zvyšovať svoju pôsobnosť na kamenných obchodoch, aby si dokázali udržať rast.
Alibaba a Amazon tiež rozširujú svoje ambície v digitálnom ekosystéme, aby prilákali viac zákazníkov. Spoločnosť Amazon plánuje expandovať v Indii, aby konkurovala spoločnosti Walmart, zatiaľ čo Alibaba investuje viac peňazí do spoločnosti Lazada (bývalého lídra e-commerce v Juhovýchodnej Ázii), aby konkurovala spoločnosti Shopee.
Alibaba pravdepodobne neprekoná Amazon
Hodnota Alibaby sa v predchádzajúcom roku znížila v dôsledku regulačných zásahov a hrozby stiahnutia z burzy v USA. V dôsledku toho sa akcie spoločnosti Alibaba obchodujú len na 13-násobku budúcich ziskov.
Niektorí akcionári Alibaby sú stále presvedčení a veria, že ak regulačné vlny ustúpia, ocenenie Alibaby dosiahne porovnateľnú úroveň ako Amazon. Ale aj keby sme teraz teoreticky zvýšili cenu akcií Alibaby na štvornásobok, stále by mala oveľa nižšiu trhovú kapitalizáciu ako Amazon.
Leo Sun
The Motley Fool