Firmy produkujúce spotrebný tovar majú historicky silnú cenovú politiku, čo ich robí ideálnymi v inflačnom prostredí. V dnešnom investičnom svete snáď neexistuje aktuálnejšia téma, než je inflácia.
Vzhľadom na medziročný rast cien v Spojených štátoch o 8,3 % (podľa aprílových údajov) sa hospodárstvo po pandémii dostalo do trochu ťažkej situácie.
Pretrvávajúca inflácia je pre mnoho spoločností nepriaznivá, pretože zvyšuje ich vstupné náklady a tlačí ich k zvyšovaniu cien pre zákazníkov, čo zhoršuje celkovú ziskovosť a tvorbu peňažných tokov. To sa spravidla negatívne prejavuje na cenách akcií.
Pokiaľ sa obávate, že inflácia môže ovplyvniť vaše portfólio, je preto sektor spotrebného tovaru ideálnym miestom pre potenciálne investície. Spoločnosť The Hershey Company (HSY -0,42 %), jeden z popredných svetových výrobcov cukroviniek a pochutín, je v dobách vysokej inflácie vhodnou akciou, ktorá môže zmierniť volatilitu vo vašom portfóliu.
Hershey’s nie je len o čokoláde
Všetci poznáme Hershey’s vďaka jej slávnym čokoládovým tyčinkám a pusinkám. Firma bola založená pred rokom 1900 Miltonom Hersheyom a po celé generácie bola súčasťou americkej spoločnosti, kde dnes generuje väčšinu svojich tržieb. Vďaka akvizíciám sa však Hershey’s v priebehu rokov rozrástla ďaleko za hranice svojej materskej značky.
Dnes spoločnosť vlastní značky ako Jolly Rancher, Twizzlers, Brookside Chocolate, Pirate’s Booty a mnoho ďalších. Žiadna z nich nie je taká významná ako Reese, ktorých arašidové maslo je druhou najobľúbenejšou pochúťkou v Spojených štátoch.
Vďaka týmto inteligentným akvizíciám sa Hershey’s stala piatou najväčšou cukrárskou spoločnosťou na svete s obratom 9,3 miliardy dolárov, a to za posledných 12 mesiacov. Od roku 1980 činí celkový výnos akcie viac ako 47 000 %, čo z nej činí jeden z najvýkonnejších akciových titulov všetkých čias.
Konzistentná cenová výkonnosť a solídne marže
Čo teda urobilo zo spoločnosti Hershey’s takú skvelú investíciu, okrem akvizície silných značiek, ako je Reese? Existuje celý rad faktorov, ale dva hlavné dôvody sú cenová politika a solídne ziskové marže.
Vstupné náklady pre Hershey’s sú všeobecne ovplyvnené cenami komodít, najmä kakaa a cukru. Keď sa tieto ceny zvýšia, musí Hershey’s navýšiť ceny, ktoré predáva maloobchodníkom, aby si zachovala ziskovosť, a to za rovnakých podmienok.
V minulosti mali cukrárske podniky úplne voľnú ruku pri zvyšovaní cien bez toho, aby to malo vplyv na dopyt spotrebiteľov. To je zrejme spôsobené tým, aký nepatrný je nákup cukroviniek v porovnaní s inými bežnými položkami, ako sú potraviny a benzín.
Napríklad klasická tyčinka Hershey’s vo Walmarte stojí aj vzhľadom na infláciu v priebehu niekoľkých dekád len asi 1,00 USD. Aj keby sa cena za desať rokov mala zvýšiť na 1,10, 1,20 alebo dokonca 2,00 USD, spotrebiteľov to zrejme nijako výrazne neodradí.
Táto cenová elasticita vedie k druhému dôvodu, prečo je Hershey’s takou výhodnou akciou, a tým sú fenomenálne ziskové marže. Za posledných dvanásť mesiacov dosiahli prevádzkové marže spoločnosti Hershey’s historické maximum vo výške 23,7 %, pričom pred desiatimi rokmi to bolo približne 18 %.
Nárast slaného občerstvenia
Okrem kľúčových produktov sa spoločnosť The Hershey Company začala prostredníctvom akvizícií presadzovať aj v kategórii slaných pochutín. V roku 2018 kúpila spoločnosť Pirate’s Booty a nedávno do svojho arzenálu pridala aj SkinnyPop (výroba popcornu) a Dot’s Pretzel (výroba praclíkov).
Napríklad v 1. kvartáli roku 2022 vzrástli maloobchodné tržby SkinnyPop o 13,4 %, Pirate’s Booty o 55,4 % a Dot’s Pretzel o 103 % oproti predchádzajúcemu roku. Od zrelej akcie s veľkou trhovou kapitalizáciou, ako je Hershey’s, by ste však nemali očakávať nadmerný rast.
Vďaka kvalitným značkám, konzistentnej cenovej sile a potenciálu v oblasti slaného občerstvenia by však akcie mali dlhodobo prinášať konzistentné výnosy, nech už bude inflácia akákoľvek.
Brett Schafer
The Motley Fool